18 ian. 2018

Ce acte ne trebuie pentru a trece dintr-un CIC în altul pe baza continuității studiilor

Indemnizatia pentru cresterea copilului reprezinta singura sursa de venit a parintelui care sta acasa pentru a creste copilul mic, pana la varsta de 1 an sau 2 ani (3 ani in cazul copilului cu handicap).
Ieri am depus dosarul de indemnizație pentru creșterea copilului doi pe baza continuității studiilor și cum nu se găsesc cine știe ce informații despre acest drept al mămicilor studente, astăzi vreau sa vă povestesc despre cazul meu.
Am urmat imediat după terminarea liceului studiile universitare în Universitatea Spiru Haret, Facultatea de Finanțe și Bănci în perioada 2011-2014. În iulie 2014 am dat examenul de licență unde am finalizat studiile universitare clasandu-ma pe locul 9 din 199 de studenți.
Deși nu știam la aceea vreme,  tot în luna iulie 2014 am rămas însărcinată cu băiatul meu, iar în luna august 2014 m-am căsătorit.
Spre sfârșitul lunii octombrie 2014 după un control de rutina la ginecologie am aflat ca sunt însărcinată. Datorita faptului ca știam de la o verișoara ca dacă am continuitate de studii ( la zi) pot beneficia de indemnizație de creștere a copilului, m-am înscris în noiembrie 2014 la Universitatea Ecologica,  programul de master Piețe financiare pe care l-am absolvit în iulie 2016.
În martie 2015 s-a născut bebe 1 la care am beneficiat de indemnizație de creștere copil pana în februarie 2017.
Datorită faptului că nu am avut cu cine sa las băiatul,  nu m-am angajat după terminarea indemnizației.
La început lunii aprilie 2017 am aflat ca sunt însărcinată cu bebe doi, fetița.
Cum s-a schimbat legislația în ultima vreme, potrivit acesteia dacă ai minim 12 luni venituri în cei doi ani anteriori nașterii copilului,  poți beneficia de indemnizație de creste a copilului.
Potrivit legislației în vigoare, beneficiază de indemnizaţie pentru creşterea copilului până la vârsta de 2 ani respectiv 3 ani pentru copilul cu handicap:
- persoanele care în ultimele 24 de luni anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni consecutiv venituri profesionale* supuse impozitului pe venit potrivit Codului Fiscal şi care beneficiază de concediu pentru creşterea copilului ;
*prin venituri profesionale supuse impozitului pe venit se intelege: venituri din salarii, din activităţi independente şi din activităţi agricole.
Cele 12 luni (…) pot fi constituite şi din perioade asimilate în care persoana îndreptăţită:
  • şi-a însoţit soţul în misiune permanentă în străinătate;
  • a beneficiat de indemnizaţie de şomaj;
  • a beneficiat de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
  • a realizat perioade asimilate stagiului de cotizare în sistemul public de pensii;
  • a beneficiat de indemnizaţia pentru creşterea copilului până la 2/3 ani;
  • a beneficiat de pensie de invaliditate;
  • a beneficiat de concediu fără plată pentru a participa la cursuri de formare/perfecţionare profesională din iniţiative/cu acordul angajatorului;
  • a urmat sau urmează cursurile de zi ale învăţământului universitar postuniversitar sau liceal organizat potrivit legii;
  • se află în perioada de 60 zile de la absolvirea cursurilor de zi a învăţământului universitar cu examen de diplomă/licenţă.
  • .Pentru luna în care s-a născut copilul se ia în calcul venitul cuvenit în luna respectivă.
În situaţia în care cele 12 luni anterioare datei naşterii copilului se constituie numai din perioade asimilate, fără venituri aferente acestora, cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului este de 85% din cuantumul salariului minim brut pe țară garantat în plată.
În situaţia persoanelor îndreptăţite care realizează venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole,silvicultură şi piscicultură şi care nu lucrează în baza unui contract individual de muncă, concediul reprezintă întreruperea/suspendarea activităţii pe perioada de până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, în situaţia solicitării drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 11, respectiv art. 31 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
În situaţia persoanelor care realizează concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă pe baza documentelor doveditoare privind suspendarea a cel puţin uneia dintre activităţi, cu respectarea prevederilor art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa de urgenţă.
Concediul şi indemnizaţia lunară precum şi stimulentul de inserţie se cuvin pentru fiecare dintre naşteri sau, după caz, pentru fiecare dintre situaţiile menţionate anterior (adopţie, plasament, tutelă, etc)
* Nivelul indemnizaţiilor lunare se majorează se majorează cu 85% din cuantumul salariului minim brut pe țară garantat în plată, începând cu al doilea copil, cât și pentru fiecare copil născut dintr-o sarcina gemelara, de tripleţi sau multipleţi„
* In situaţia în care unul dintre părinţi se află în concediul de maternitate prevăzut de O.U.G nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.399/2006, concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunară, se pot acorda doar după terminarea concediului de maternitate şi nu mai devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului.
Părintele care a beneficiat de concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului sau, după caz de stimulentul de inserţie poate opta pentru încetarea drepturilor menţionate acordate pentru primul copil , astfel încât celălalt părinte să aibă posibilitatea de a solicita drepturile pentru cel de-al doilea copil, în măsura în care îndeplineşte condiţiile prevăzute de O.U.G 111/2010 cu modificările și completările ulterioare.
Acordarea pe baza netransferabilă de cel puţin o lună, a dreptului la concediul pentru creşterea copilului se aplică parinţilor după cum urmează:
cel puţin o lună din perioada totală a concediului de creştere a copilului este alocată uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept;
în situaţia în care persoana prevăzută la lit. a) nu solicită dreptul la concediul care îi revine, celălalt părinte nu poate beneficia de dreptul la concediu în locul acesteia.
Solicitarea concediului şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului care îi revine celuilalt părinte se face pe bază de cerere şi documente doveditoare, în condiţiile prezentelor norme metodologice, cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea efectivă în acest concediu.
Dacă acest drept nu se solicită, concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului se reduc cu o lună.
Indemnizaţia se acordă dacă solicitantul îndeplineşte cumulativ și următoarele condiţii:
- Este cetăţean român sau, după caz, străin ori apatrid;
- Are, conform legii, domiciliul/reşedinţa pe teritoriul României;
- Locuieşte împreună cu copilul/copiii.

Mai sus v-am prezentat legislația din vigoare. În continuare o sa va povestesc despre cazul meu.
În noiembrie 2017 s-a născut bebe doi și cum știam ca datorita faptului că se ia în considerare cei doi ani anteriori nașterii copilului, adică decembrie 2015-noiembrie 2017 și cum eu din decembrie 2015 și pana în februarie 2017 când am încasat ultima indemnizaţie a băiatului am eligibile 15 luni, am început sa ma informez asupra actelor necesare pentru dosarul de indemnizaţie a copilului doi.
Aceste acte necesare pentru dosarul de indemnizaţie sunt:
  • Copie după cărțile de identitate a părinților 
  • Copie după certificatul de căsătorie 
  • Copie după certificatul de naștere a copilului pentru care se solicita acest drept
  • Copie după certificatul de naștere a tuturor copiilor născuți după 2006
  • Copie după livretul de familie sau în cazul ca nu aveți livret, declarație pe propria răspundere în care treceți membrii familiei 
  • Adeverință de venituri pe 2016-2017 pe care o luați de la ANAF ( Atenție! Se eliberează în 10 zile lucrătoare) 
  • Adeverință de la ANPIS în care sa scrie ca în perioada de... ați beneficiat de indemnizaţie de creștere copil ( în cazul meu decembrie 2015-februarie 2017). Aici doamna de la ANPIS București mi-a trecut pe adeverință întreaga perioadă în care am luat indemnizaţie, spunându-mi ca este mai bine asa ( și mare dreptate a avut). Atentie! Aceasta adeverință se eliberează în 10 zile lucrătoare.
  • Copie diploma de licență ( datorita faptului ca nu am ridicat diploma de licență la timp, am plătit pentru a o ridica acum 100 de lei)
  • Adeverință de studii master precum faptul ca în perioada de... am fost studenta/ masteranta și am frecventat studiile la zi fără întrerupere ( în cazul meu noiembrie 2014- iulie 2016). Atenție! Aceasta adeverință se eliberează în doua zile lucrătoare.
  • Cerere tip pentru care se solicita indemnizaţia de creștere a copilului ( aceasta copie o puteți lua de unde depuneți dosarul sau o puteți descarca după www.dgas.ro)
  • Extras de cont dacă doriți ca banii sa fie depuși într-un cont bancar
Cam astea sunt actele necesare pentru a face dosarul de indemnizație de creștere a copilului doi în care treceți dintr-un CIC în altul pe baza continuității studiilor la zi. 

Sper ca v-am fost de ajutor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu